به گزارش راهبرد معاصر، محمدمهدی حیدری برنامههای آن مرکز در سال جاری برای بخش راهها اعلام کرد: در حوزه روسازی راهها که عمدتا قیر و آسفالت است وزارت راه و شهرسازی، بنیاد مسکن و شهرداریها بزرگترین مصرفکننده قیر در کشور هستند که در این سه مجموعه گواهینامه فنی در حوزه قیر و آسفالت به منظور ارتقای کیفیت آسفالت اجباری شده است.
وی یادآوری شد: قبلا پیرشدگی قیر سبب کاهش کیفیت آسفالت میشد که با الزام تانکرهای قیر به دوجداره شدن این مشکل تا حد قابل قبولی برطرف شده است.
وی بیان کرد: پیشتر، سه نوع قیر براساس درجه نفوذ تولید میشد، در حالیکه در پهنه بندی دمایی کشور با کار مطالعاتی 16 نوع قیر بر اساس شرایط آب و هوایی، میزان ترافیک جادهها، شدت تابش آفتاب و... موردنیاز است. هماکنون تعامل و همکاری مناسبی با صنعت، مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و سازمان برنامه و بودجه برای اینکار انجام شده است.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه قیر ایران در منطقه از نظر کیفیت سرآمد است و هم اکنون از برخی از کشورها خواهان خرید قیر از ایران هستند، گفت: در زمان حاضر روسازی راهها با رویههای مرکب که تلفیق بتن و قیر است در برنامه مرکز قرار دارد.
حیدری تصریح کرد: انجام زیرسازی راهها با بهرهمندی از بتن و آسفالت لایه نازک در روسازی میتواند منجر به دوام و کیفیت بیشتر راهها شود. در جاده مبارکه-بروجن این کیفیت در حال انجام است که دوام بالایی دارد و منجر به کاهش هزینهها نیز خواهد شد.
وی افزود: با اقدامات چندساله مرکز عمر مفید راهها از 3 سال به حدود 5 سال ارتقا یافته است. در حالیکه با زیرسازی بتنی و رویه نازک آسفالت عمر راهها تا10 سال ارتقا خواهد یافت.
این مقام مسئول موضوع دیگری که در دست پیگیری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است، موضوع بهرهمندی از تراشههای آسفالت عنوان کرد و گفت: در صدد هستیم تا تراشههای آسفالتی را که قابل بازیافت است مورد استفاده قرار دهیم. زیرا این تراشهها حدود 3 تا 4 درصد قیر مفید دارد و با تزریق یک تا دو درصد قیر و یکسری جوان کنندهها می توان از این تراشهها به عنوان آسفالت استفاده مجدد کرد.
حیدری دانش فنی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی را برای بهرهمندی از تراشههای آسفالت کافی دانست و افزود: تراشههای آسفالت با افزودن مقدار مناسب قیر و همچنین جوان کننده ها به عنوان آسفالت نو در چرخه استفاده خواهد آمد.
سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مزایای آوردن تراشههای آسفالت به چرخه استفاده مجدد را کاهش 30 درصدی هزینه ها و عدم استفاده از سنگدانهها عنوان کرد. به گفته وی، در مجموعه وزارت راه وشهرسازی، سازمان راهداری موظف است بین 10 تا 15درصد از تراشه های آسفالت را در راهسازی مورد استفاده قرار دهد که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی درصدد است تا این میزان را ارتقا بدهد.
حیدری گفت: در حال حاضر شرکت دانشبنیانی در کشور هستند که تراشههای آسفالت را تولید می کنند. همچنین شرکت دانش بنیانی نیز جوانکنندههای تراشههای آسفالت را تولید کرده است که کیفیت لازم را دارد.
وی تاکید کرد: هم اکنون از نظر ماشینآلات، مواد و دانش فنی در کشور برای بهرهمندی مجدد از تراشههای آسفالت به عنوان آسفالت نو، کمی و کاستی وجود ندارد که در برنامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی قرار دارد./ تسنیم